Open Oproep

De Open Oproep ‘Ontwerpen aan een klimaatrechtvaardige wereld’ is afgerond. De EFL Stichting riep teams van deskundigen uit de drie domeinen van ruimtelijk ontwerp, onderzoek en beleid op om te zoeken naar antwoorden op de vraag hoe we op rechtvaardige wijze kunnen vormgeven aan de klimaattransitie in onze leefomgeving.

Het traject

Op vrijdag 26 augustus 2022 heeft de Kick-off en Matchingsdag plaatsgevonden waar ca. 50 geïnteresseerden elkaar hebben ontmoet  op het terrein van de Parade in Amsterdam (Martin Luther Kingpark). Er is veel informatie uitgewisseld, er vonden interessante discussies plaats en er was ook veel ruimte om nader met elkaar kennis te maken. Ook van de mogelijkheid om in de zweef te gaan is veel gebruik gemaakt. Het verslag van de bijeenkomst is geschreven door Marieke Berkers. In de eerste ronde van de Open Oproep werden experts op het gebied van ruimtelijk ontwerp, onderzoek, beleid gevraagd om een beknopte visie op de opgave in te zenden. Uit de inzenders zijn de zes meest belovende geselecteerd door de jury. Zij hebben hun eerste ideeën voor het vervolgonderzoek live gepitcht op 19 januari 2023 in het Van Eesteren Museum. Drie teams zijn geselecteerd om de Open Oproep te vervolgen in een onderzoekstraject.

Vervolg met de drie winnaars

De drie geselecteerde teams werken het onderzoeksvoorstel verder uit tot concrete voorstellen voor de fysieke leefomgeving en krijgen hier 12 maanden de tijd voor. Elk team ontvangt hiervoor een bedrag van €50.000 exclusief BTW. De resultaten worden gepubliceerd en tentoongesteld voor een breed publiek. De wijze waarop wordt nader bepaald en afgestemd met de deelnemende teams.

De drie winnende teams zijn:

Rechtvaardig Drinkwaterlandschap

Team: Hugo Schuitemaker, ontwerper Design Innovation Group, Marieke Rietbergen, strategisch ontwerper Design Innovation Group, Romeo Neuteboom Spijker, Waterschap Vallei en Veluwe, Charlotte van der Gun, Vitens en Janne Brok, Bureau WO.

Humanity  on the move

Team: Lena Knappers, stedenbouwer en onderzoeker, Bram van Ooijen, stedenbouwer en onderzoeker, UFO urbanism, Sarah Oey, UN Youth Representative en Jan Pronk, Professor Emeritus, Erasmus University.

Nederland Veganland

Team: Strootman Landschapsarchitecten, Jan Willem Erisman, expert landbouwsystemen (Universiteit Leiden), Kees Bastmeijer, expert natuurbeschermingsrecht (Universiteit Groningen) Tineke Lambooy (onder voorbehoud), expert nieuwe governance modellen en Roanne van Voorst (onbevestigd), antropoloog.

De voorstellen werden beoordeeld door de jury, die bestond uit:  mr. Sandor Gaastra (DG Klimaat en Energie Ministerie EZK) en dr. Caroline Newton (fellow Van Eesteren leerstoel TU Delft). En de bestuursleden van de EFL Stichting: Mr. Huib van Eesteren (vertegenwoordiger van de familie van Eesteren en voorzitter van de jury), Ir. Hilde Blank (voorzitter EFL Stichting, stedenbouwkundige en directeur BVR adviseurs), Prof. dr. Edwin Buitelaar (onderzoeker gebieds- en vastgoedontwikkeling bij het Planbureau voor de Leefomgeving en bijzonder hoogleraar bij de Universiteit Utrecht), Catja Edens MA, (architectuurhistoricus, PhD-onderzoek Curatorial Research Collective TU Eindhoven), Harma Horlings MSc, (landschapsarchitect en werkzaam bij Staatsbosbeheer), Maarten van Poelgeest, (partner bij adviesbureau Andersson Elffers Felix en oud-wethouder Amsterdam) en dr. Leeke Reinders, (antropoloog bij de Chair van Urban Architecture TU Delft).

Meer lezen?

Artikel: Ontwerpen aan een Klimaatrechtvaardige wereld

Artikel: Scherpstellen van de opgave en vinden van de juiste match tijdens de Kick-off en Matchingsdag