Van Eesterenmuseum

Straten, pleinen, parken, een museum en een museumwoning vormen samen het Van Eesterenmuseum in Amsterdam Slotermeer, waar bezoekers kennismaken met het erfgoed van Cornelis van Eesteren.

Wat het in oktober 2010 geopende Van Eesterenmuseum uniek maakt, is dat de hele Westelijke Tuinsteden het eigenlijke museum zijn. Dit openluchtmuseum dankt zijn bestaan aan een groep betrokken buurtbewoners en vrijwilligers. In 2007 zijn de buurten aan weerszijden van de Burgemeester De Vlugtlaan in Slotermeer aangewezen als gebied waar het erfgoed bewaard moet blijven. Het ruimtelijk plan van Cor van Eesteren en Jacoba Mulder is nog altijd voelbaar en in grote lijnen ongewijzigd.

In deze buurt vormt het in oktober 2017 geopende Van Eesteren Paviljoen (Burgemeester Noordzijde 31, 1064 GV  Amsterdam) het hart van het Van Eesterenmuseum, waar ruimte is voor wisselende exposities en een vaste tentoonstelling over Cornelis van Eesteren en de aanleg van Amsterdam Nieuw-West. Het museum is het startpunt voor rondleidingen door de buurt. Daarnaast worden er lezingen en debatten georganiseerd over het erfgoed, de vernieuwing van de Tuinsteden en alle daarmee verbonden thema’s.

In de Freek Oxstraat is op nummer 27 een woning ingericht volgens de principes van Stichting Goed Wonen uit de jaren vijftig. Idealistische architecten, ontwerpers en fabrikanten streefden na de Tweede Wereldoorlog naar een woninginrichting waarin ieder gezinslid zich optimaal kon ontplooien.

Het museum is geopend op vrijdag, zaterdag en de eerste zondag van de maand van 11.00 tot 17.00 uur. De museumwoning is op dezelfde dagen geopend van 13.00-17.00 uur. Op deze dagen zijn er rondleidingen door de buurt en de museumwoning (vanaf 13.30 uur) en door het buitenmuseum (vanaf 14.00 uur).

Het Van Eesterenmuseum wordt ondersteund door onder andere Stadsdeel Amsterdam Nieuw-West, de EFL Stichting, het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, De Alliantie en Stichting Doen.

Van Eesterenmuseum
Noordzijde 31
1064 GV  Amsterdam

Kijk voor meer informatie op http://vaneesterenmuseum.nl/nl/home/