Stichting Vrienden Stadsarchief, Amsterdam

Vervolgaanvraag voor het project Amsterdam compacte stad 1974-2020: De erfenis van Michael van der Vlis.

Het onderzoek neemt je mee naar de compacte stad Amsterdam van 1974-2000, ofwel de erfenis van wethouder Michael van der Vlis, (1944-2018), die Amsterdam niet ongeremd wilde laten uitdijen, maar compact houden. Hij zette zich als wethouder in voor stedelijke verdichting en bevolkingsgroei. Met hulp van de eerste toekenning van subsidie van de EFL is er archiefonderzoek gedaan in het Stadsarchief Amsterdam ingelezen in de primaire en secundaire literatuur over de compacte stad. Het vervolg betreft onderzoek (archiefonderzoek, literatuurstudie, oral history) dat op langere termijn moet resulteren in een boek (publicatie verwacht eind 2024) en dat lopende de onderzoeksperiode in een reeks publieksbijeenkomsten en onderwijsinterventies wordt gedeeld met deskundigen, politici, buurtbewoners, studenten en algemeen geïnteresseerden. Doel van deze bijeenkomsten is de voorlopige onderzoeksresultaten te vergelijken met hedendaagse vraagstukken over de compacte stad, om zo actuele opgaven en oplossingen kritisch te bevragen.

Meer subsidies

Sander Bakker, RU Groningen

Reiskosten i.v.m. masteronderzoek bij PATH aan University of California, Berkeley… Read More

Stichting OASE