Heleen van Leur, Universiteit Utrecht

Reiskosten naar Nieuw-Zeeland i.v.m. master onderzoeksstage naar het integreren van ecosysteemservices in de gebouwde omgeving. De gebouwde omgeving veroorzaakt meer dan een derde van de globale uitstoot van broeikasgassen. Met de huidige klimaatproblemen is het duidelijk dat er iets moet veranderen.
Momenteel worden gebouwen nog steeds vaak gezien als losse objecten, terwijl ook gebouwen onderdeel zijn van een complex systeem wat onze leefomgeving vormt. Om onze stedelijke omgeving schoner en socialer te maken, kunnen we inspiratie halen uit ecosystemen. Ecosystemen zijn hét voorbeeld van duurzame organisatie.
Een manier om gebouwen meer te laten functioneren als ecosystemen is gebruik maken van het kader van ecosysteemdiensten. Ecosysteemdiensten zijn de voordelen die mensen en andere organismen krijgen van ecosystemen. Een boom creëert bijvoorbeeld habitatten voor andere dieren, maar produceert ook eten en heeft een verkoelend effect op het lokale klimaat. Tijdens mijn stage wil ik kijken naar hoe een gebouw ook dit soort ecosysteemdiensten kan produceren, en hiermee een positief effect heeft op het klimaat en de leefomgeving.

Meer subsidies

De Urbanisten B.V. & Stichting De Voedseltuin

Spons-pilot project en onderzoek ‘De Sponstuin’… Read More

Teekengenootschap Pictura, Dordrecht