Huis Van Zessen in Alblasserdam is een dijkhuis uit 1923, ontworpen door Cornelis van Eesteren. De EFL Stichting heeft het huis in bezit en tegenwoordig is het op afspraak te bezoeken dankzij een enthousiaste groep vrijwilligers. Zij ontvangen de bezoekers en verzorgen interessante rondleidingen. Ook onderhouden zij het huis en zetten zich in voor verschillende activiteiten. Er zijn geregeld bijeenkomsten waarbij het werk van Van Eesteren centraal staat.

Een korte geschiedenis van het huis

Het huis werd destijds door het aannemersbedrijf van Van Eesterens vader gebouwd in opdracht van de weduwe van kruidenier Arie van Zessen, Burgerina van Zessen-Stout.

Burgerina van Zessen-Stout

Terwijl het huis werd gebouwd verbleef Van Eesteren in Parijs waar hij samen met de schilder Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld werkte aan de tentoonstelling over De Stijl in Galerie L’Effort Moderne. De tentoonstelling maakte internationaal furore vanwege de tekeningen en maquettes, die icoon werden van de abstractie in de moderne architectuur.

De tekeningen van het huis had Van Eesteren meegenomen. Aan de hand hiervan ontwierp Van Doesburg het kleurenschema voor kozijnen, ramen, deuren en luiken. De ingekleurde tekening, voorzien van aanwijzingen voor de schilder, stuurde Van Eesteren vanuit Parijs naar Alblasserdam. Eind november was het huis voltooid. Pas rond de jaarwisseling 1923-24 zag de architect het huis met zijn kleuren voor het eerst met eigen ogen. Voorjaar 1924 publiceerde het vooraanstaande Franse tijdschrift l’Architecture Vivante het ontwerp van het huis.

Huis Van Zessen is het één van de vroegste voorbeelden van moderne functionalistische architectuur geworden: strakke volumes, gedekt door een plat dak en verlevendigd met functionele elementen in primaire kleuren. Het Huis van Zessen is in 1990 aangekocht door de EFL Stichting en vervolgens door Bertus Mulder gerestaureerd en tot museumwoning gemaakt.

In Huis Van Zessen in Alblasserdam is door Barbara Laan een tentoonstelling ingericht over de ontstaansgeschiedenis en betekenis van het huis.

Voor een bezichtiging van het huis

Het huis is te berichten door middel van een telefonische afspraak. De beheerders, Greet & Hugo Meijdam, zijn te bereiken op tel.nr. 078 – 691 52 39 of 06 – 361 719 63. Ook kunt u een mail sturen naar: contact@huisvanzessenalblasserdam.nl

Verder is Huis Van Zessen te vinden op zowel Facebook als online: www.huisvanzessenalblasserdam.nl

Piet Gispen Photography; portrait; art reproduction

Adresgegevens

Huis Van Zessen
West-Kinderdijk 89
2953 XP Alblasserdam.

Vrijwilligers

Heeft u belangstelling om vrijwilliger te worden bij Huis Van Zessen? Laat het ons weten!

Fietsroute

In het voorjaar van 2014 verscheen een mooi fietsrouteboekje met een kaart, routebeschrijving, foto’s en informatie over wat er onderweg allemaal te zien is. De route heeft drie mogelijke vertrekpunten: Huis Van Zessen, de molens van Kinderdijk of het oude centrum van Alblasserdam. Het is een cultuurhistorische route langs de meest bijzondere monumenten in de regio. U fietst langs het water van de rivier De Noord hoog op de dijk, maar ook laag door het polderlandschap en langs de diverse kanalen van het molengebied. De tocht duurt ongeveer twee uur. Op verschillende plaatsen zijn fietsen te huur.

Foto: Voorgevel Huis Van Zessen, Alblasserdam, door: Piet Gispen Photography.