Subsidies

steun voor onderzoek, studiereizen en publicaties

De EFL Stichting ziet graag subsidieaanvragen waarin lessen uit het verleden worden gekoppeld aan actuele vraagstukken. Zij is vooral op zoek naar aanvragen op het raakvlak van onderzoek, ontwerp, politiek en beleid waarin het gedachtegoed van Van Eesteren en Van Lohuizen een eigentijdse betekenis krijgt. Bijdragen van de EFL-Stichting dienen een directe inhoudelijke relevantie te hebben. Wij nodigen partijen, die zich herkennen in onze doelen, van harte uit om een aanvraag in te dienen.

Een vraag stellen kan door onderstaand contactformulier in te vullen.

Wilt u direct een subsidieaanvraag doen? Download dan hier het subsidieaanvraagformulier en stuur dit volledig ingevuld op naar info@efl-stichting.nl
Het formulier zal worden beoordeeld door de EFL bestuursleden. Lees voordat u het formulier invult de subsidievoorwaarden aandachtig door.

Toegezegde subsidies 2021

• Hanna Rudner, TU DelftTentoonstelling over co-housing/student housing in het kader van afronding Masterstudie

• St. Berlagehuis UsquertDocumentaire  over stadsvernieuwing in Groningen in de jaren 1970-1980; werktitel ‘Vernieuw de stad!’

• Stichting OASEThemanummer #110: De grond van de (ontwerp-)kwestie / A project of the soil

• Academie van Bouwkunst, AmsterdamProject ‘Energy Landscape Designers’

• BYSTRYKH, RotterdamDocumentary GREAT PLA(I)NS (working title): New voices from the changing American countryside

Toegezegde subsidies 2020

• María Mazzanti, AmsterdamProject Reading Windows

• H+N+S LandschapsarchitectenRuimtelijk onderzoek naar het boezemsysteem van N- en Z-Holland

• Oudheidkundige Verenigingen Oost GelrePublicatie over het erfgoed van de wederopbouwperiode (1940-1965)

• St. Vrienden Stadsarchief, AmsterdamAmsterdam compacte stad 1974-2020. De erfenis van Michael van der Vlis, fase 1

• Deltametropool, RotterdamPublicatie The new Planning Cookbook

• Dynamic City Foundation/Krill o.r.c.a.Project Metro Java 2050

• Paulien Bremmer, AmsterdamOnderzoek naar Vacaresti’s Metamorfose, fase 1

• Cityförster, RotterdamCarbon Based Design, onderzoek naar CO2 opslag en certificaten in de stedenbouw

• Bomenstichting en TU DelftProject Nederlandse Bomenlanen

• Future Cities, AmsterdamMultimediaproject Future Cities

• Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus, AmsterdamPublicatie en tentoonstelling ‘Het Stadsrandenlab’

• Uitgeverij Blauwdruk, WageningenThemadossier De Blauwe Kamer over ‘het gemene goed’

• Uitgeverij Trancity, HaarlemEssay ‘Hoeders van de lange termijn: een ode aan de planologie’

• Karel van Oordt Montalvo, TU DelftReiskosten ivm onderzoek Amazon Way: A Territorial Agenda for Life in the Peruvian Amazon Waterway

• Gyz La Rivière, RotterdamVertalingen voice-over bij film New Neapolis

• Stichting Iconic Houses, AmsterdamKrantenbijlage Moderne Museumwoningen en Jong Erfgoed

• Vantilt Uitgeverij, NijmegenSymposium n.a.v. verschijning publicatie ‘Speculanten en revolutiebouwers’

• Bureau LADA, AmsterdamFisheye onderzoek naar water urbanisme en soortenrijkheid, Amsterdam-Venetië

• Stichting OASE, RotterdamOASE Themanummer #107: De tekening in landschapsontwerp en stedenbouw

• Stichting EGEA Utrecht, EGEA NijmegenAnnual Congress 2020 van EGEA, thema ‘Mapping the future’

• Teekengenootschap Pictura, DordrechtOnderzoek naar ‘Dordrecht over 100 jaar’ ofwel ‘Dordrecht Toekomststad’

• Studio L A, AmsterdamInstallatie ‘City to Dust’ voor Architectuurbiënnale Venetië 2020

• Jahnavi Bhatt, TU DelftReiskosten naar Bihar, India, voor masteronderzoek naar watersystemen in de Ganges

• Kavya Kalyan, TU DelftReiskosten naar Chennai, India, voor masteronderzoek naar slums en klimaatverandering

• Surabhi Khandelwal, TU DelftReiskosten naar Mumbai, India, voor masteronderzoek naar overstromingen

• Raul Alejandro Martinez Medina, TU DelftReiskosten naar Mexico voor masteronderzoek in de Metropolitan Area of the Valley of Mexico

Toegezegde subsidies 2019

• Henry Endemann, TU DelftReiskosten naar China voor masteronder-zoek naar transformatie van peri-urban regio’s

• Mark Scholten, TU DelftReiskosten naar Stockholm, Zweden, voor masteronderzoek naar achterstandswijken

• Malavika Gopalakrishnan, TU DelftReiskosten naar Mumbai, India, voor masteronderzoek ‘Appropriation of Water’

• Lakshmi Baiju, TU DelftReiskosten naar Kochi en Delhi, India, voor masteronderzoek naar hernieuwbare energie

• Uitgeverij Vantilt, NijmegenHandelseditie proefschrift ‘Speculanten en revolutiebouwers. Projectontwikkeling in Amsterdam 1877-1940’

• Mélanie van der Hoorn, GratwanderungOnderzoeksproject ‘De gebouwde omgeving in een blokkendoos: Spelen in de architectuur en stedenbouw’

• Frits Palmboom, AmsterdamSeminar ‘Spatial Perspectives – IJsselmeer and beyond’, februari 2020

• Jap Sam BooksTweetalige publicatie over een jaren 70 experimenteel Nederlands stadspark

• Noël van DoorenOnderzoek ‘Huis in landschap, stad in delta / Het werk van Pjotr Gongrijp’

• nai010 uitgevers, RotterdamPublicatie ‘Voorland. Wandelingen door het Antropoceen in Groningen’

• Sankarnath P. Mukundan, TU DelftReiskosten naar Varanasi, India, voor masteronderzoek naar de invloed van verstedelijking op heilig landschap

• Maud Houterman, TU DelftReiskosten naar Sint Maarten, voor masteronderzoek naar ontwikkeling van innovatieve woningbouwtypologie

• Céline Hendriks, TU DelftReiskosten naar Sint Maarten, voor masteronderzoek naar ontwikkeling van innovatieve woningbouwtypologie

• Iruma Rodríguez HernándezHet project ‘Towards a happier Havana. The Almendares area case’

• Studio L ATweetalige publicatie Inclusive cities / Inclusieve steden.

• Stichting Ideas on PaperProject ‘Groot-Amsterdam > metropool in ontwikkeling’.

• Filmwerk Remy VlekDocumentaire ‘Tuindorp Oostzaan 100 jaar: gentrificatie van een tuindorp’.

• Dylan Ahern, Universiteit UtrechtReiskosten naar São Paulo, Brazilië, voor masteronderzoek naar inclusieve planologie binnen stedelijk transportproject in de favelas .

• Paulus G. Schilte, Universiteit TwenteReiskosten naar São Paulo, Brazilië, voor masteronderzoek naar public bike sharing.

• Camille Binasch, Universiteit UtrechtReiskosten naar Kaapstad ivm masteronderzoek rondom Side C taxi rank in Khayelitsha.

• Anna Klimczak, TU DelftReiskosten naar Polen ivm masteronderzoek als onderdeel van thema: ‘Imagining (European) regions’.

• Anna Myllymäki, TU DelftReiskosten Los Angeles ivm masteronderzoek naar ghettoization en oneerlijke verdeling van ruimte in de stad.

• Renee Snoek, Universiteit UtrechtReiskosten naar Kaapstad ivm masteronderzoek naar veiligheid in en om bestaand ov voor inwoners van Khayelitsha.

• Viktor Wildeboer, UvAReiskosten Hongkong ivm masteronderzoek naar hergebruik van bouwafval.

• Lieke Prins, CEDLA, AmsterdamReiskosten naar Colombia ivm PhD project ‘Creative hangouts in urban spaces’.

• Urban AnecdoteReiskosten in verband met ‘Adaptive Planning Workshop: Zanzibar’.

• Tom Struyf, VHL VelpAfstudeerproject naar omvorming gebied rondom voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Willard, NY, VS.

• Gyz La Rivière, RotterdamDocumentaire New Neapolis.

• Stichting Berlage UsquertOnderzoek, uitmondend in publicatie en website, naar het woningbouw-oeuvre van architect en stedenbouwer Jan Steerenberg

• Ursula Kamsteeg, Universiteit UtrechtReiskosten masteronderzoek naar invloed van bestaand ov op toegankelijkheid tot banen en voorzieningen in Khayelitsha, Zuid-Afrika.

• Boaz Peters & Mark Slierings, TU DelftReiskosten masteronderzoeken Giđđajohtin en Landscapes/Geographies of Power in Noorwegen.

• Daan Verhorst, Universiteit WageningenReiskosten voor masteronderzoek naar groene gevels in Singapore.

• Rianne Hadders, Universiteit UtrechtReiskosten voor masteronderzoek naar de impact van het ‘MyCiti’ busstelsel in Kaapstad, Zuid-Afrika.

• Arcam AmsterdamOnderzoeks- en debatprogramma Parlement van de Scheggen

• Stichting OASEThemanummer #104: De stedelijke huishoudpraktijk van het metabolisme

• BSNP en NVTLFase 3 van het project Regio van de Toekomst

• Floor Milikowski, AmsterdamOnderzoek ivm publicatie ‘Het nieuwe Nederland’ bij Atlas Contact

• Õnne Kask, Wageningen UniversityReiskosten Tallinn, Estland voor master-onderzoek naar fietsende schoolkinderen

• Ninad Sanjay Sansare, TU DelftReiskosten masteronderzoek in Urbanism, naar Kasjmir, India

• Darren Rijsdijk, Utrecht UniversityReiskosten masteronderzoek naar aanleg tram in oude binnenstad Cuenca, Ecuador

• Deltametropool, RotterdamPublicatie ‘Dirk Frieling – samen Nederland maken’ (werktitel)

Toegezegde subsidies 2018

• Asmeeta Das Sharma, TU DelftReiskosten voor masteronderzoek naar de rol van stadsplanning en strategie bij de crisis van klimaatvluchtelingen

• Anne Marije Bodde, TU DelftReiskosten voor masteronderzoek naar strategie voor vluchtelingenintegratie in stadse omgeving, i.c. Istanbul

• Franka van Marrewijk, TU DelftReiskosten voor masteronderzoek naar de rol van spatial framework within the African global city

• Erik van der Valk, TU DelftReiskosten voor masteronderzoek naar de herontwikkeling van de wijk Nowa Huta

• Zuzanna Sekula, TU DelftReiskosten  voor masteronderzoek naar hoe een strategisch framewerk kan leiden tot de creatie van een inclusieve New Town

• LM Publishers, VolendamPublicatie van de Ng’ambo Atlas over Zanzibar’s ‘Other Side’

• Pernille Lonstrup, AmsterdamOnderzoek naar kracht van de westelijke tuinsteden vandaag de dag

• Sonja de Boer, AmsterdamStudie en verbeelding naar invloed van veranderende landschap op identiteit van bewoners van Bijlmer afgelopen 50 jaar

• Quita Schabracq, Ac. van Bouwkunst A’damReiskosten Beirut ivm masteronderzoek ‘The value of scars in buildings’

• TU Delft, Jaap Bakema Study CentreConferentie 2018 met titel ‘The Irritant Principle of Renewal: 100 jaar Aldo & Hennie van Eyck’

• Malte Wolf, TU DelftReiskosten ivm onderzoek in kader van Master Graduation project in the BOLD Cities research group

• Studio Jeroen Lok, Amsterdam(Foto)boekpublicatie over het werk van architect Ben Ingwersen

• Delta Urbanism Research Group, TU DelftProject ‘Fluid Landscapes – The Port and the Fall of Icarus’ voor La Biennale di Venezia 2018

• MORE Architecture + TertiumPublicatie ‘The Amsterdam Agenda’

• Polis Platform for Urbanism and Landscape Architecture, TU DelftUrbanism and Landscape Week 2018: Floworld

• Jan Michael Engels, TU TwenteReiskosten ivm onderzoek naar public bike sharing systems in São Paulo, Brazilië

• Dr.ir. N. de Vreeze, AmsterdamPublicatie ‘De ziel van Duitse steden. Het drama van verwoesting en wederopbouw’

• De Urbanisten B.V. & Stichting De VoedseltuinSpons-pilot project en onderzoek ‘De Sponstuin’

• Coöperatie TAAK, AmsterdamSocial Capital – world building lab

• Uitgeverij Bas Lubberhuizen, AmsterdamPublicatie Amsterdam Fietsstad

• Uitgeverij Vantilt, NijmegenHandelseditie van proefschrift met als titel ‘Want de grond behoort ons allen toe’ over stedenbouwkundige Lotte Stam-Beese

• Jorn Konijn, AmsterdamDeel van de kosten voor documentaire over Max Risselada met titel ‘Max Risselada – Life and work through 12 buildings’

• Afd. GPIO, Universiteit van AmsterdamInternationale expositie over zelfbouw, als spin-off van een internationaal onderzoeksproject

• Stichting Hart voor Prins Alexander, RotterdamLezingen- en debatserie ‘Een gedeelde identiteit voor de naoorlogse wijken van de Prins Alexanderpolder’

• Lodewijk Luken, TU DelftReiskosten Ilha Paquetá, Brazilië, afstudeerproject binnen de leerstoel ‘Architectural Engineering’

• Crimson architectural historians, RotterdamOntwikkelen en produceren op een Nolli-map gebaseerd vloerkleed voor Architectuur Biennale in Venetië 2018

• Daniel Keith Guerrini, Universiteit UtrechtReiskosten ivm veldonderzoek in Khartoum in kader masterstudie

• Sverre van Klaveren, Wageningen UniversityReiskosten ivm afstudeeronderzoek naar waterveiligheid bij CSIR Zuid-Afrika

• Jurre van Kuijk, TU EindhovenReiskosten ivm afstudeeronderzoek in Beijing, kader van project IMAGINE

• Kübra Mercan, TU EindhovenReiskosten ivm afstudeeronderzoek in Philadelphia, kader van project IMAGINE

• Carolien Burgers, TU EindhovenReiskosten ivm afstudeeronderzoek in Philadelphia, kader van project IMAGINE

• Uitgeverij Blauwdruk, WageningenThemanummer tijdschrift De Blauwe Kamer over de toekomst van het platteland

• nai010 uitgevers, RotterdamPubliekspublicatie van het promotie-onderzoek ‘Spaces of Culture’

• Uitgeverij THOTH, BussumStedenatlas Jacob van Deventer – 226 Stadsplattegronden uit 1545-1575

• nai010 uitgevers, RotterdamBoek/project ‘Urban Africa. A Handbook for new planned cities’

• nai010 uitgevers, RotterdamBoekpublicatie ‘Too Big. Rebuild by Design’s Transformative Response to Climate Change’

Toegezegde subsidies 2017

• Iruma Rodríguez Hernández, Ac. van Bouwkunst, AmsterdamReiskosten naar Havana Cuba, in kader van Masteronderzoek Stedenbouw

• Jurjen Zeinstra, TU DelftPublicatie over onderzoek naar de relatie ts. Van Eesteren, tuinstad Hellerau en het Festspielhaus aldaar

• Mona zum Felde, TU DelftReiskosten naar Tanzania ivm masteronderzoek naar klimaatverandering en wateroverlast in Dar El Salaam

• Maarten Hajer, Universiteit UtrechtCahier over post-fossil City Contest

• Matias Piazza, TU DelftReiskosten naar Brazilië ivm onderzoek naar impact van de Belo Monte Hydroelectric power plant

• Carolina Eboli, TU DelftReiskosten Masteronderzoek Project under Smart Cities and Urban Metabolism Research Group

• Yuting Bu, Universiteit WageningenReiskosten naar Shanghai, masteronderzoek naar de rooftop farming

• Stichting Nomadisch PaviljoenManifestatie Nieuwe Haagse School na 100 jaar

• Marcel van Engelen, AmsterdamPublicatie met als werktitel ‘De transformatie van Amsterdam’

• UvA Centre for Urban StudiesMasterstudio Urban Planning 2018

• De Familie Film & TVDebat en vertoning van documentaire ‘De Akbarstraat – 15 jaar later’

• Serah-Ingrid Calitz, TU DelftReiskosten afstudeerproject binnen de Design as Politics Chair

• Shivam Srivastava, TU DelftReiskosten Durban ivm onderzoek in kader project COCREATE MYCITY DURBAN, SOUTH AFRICA

• Clarissa Peny, SUS-AteliersReiskosten ivm onderzoek naar circulair bouwen in de Caribbean

• Maike van Stiphout, DS LandschapsarchitectenOnderzoek en ontwikkeling van ‘The first guide to biodiversity in urban design and development’

• Stichting TS | De TheaterstraatOnderzoek naar hoe de betrokkenheid van bewoners gestimuleerd kan worden bij stedenbouwkundige herinrichting omgeving

• Erwin Jansen, CEDLAReiskosten Lima, Peru, ivm onderzoek naar functioneren van de ongeplande informele stad in kader van Masterstudie

• Kees Doevendans en Anne SchramOnderzoek naar IGU-congres in 1938

• CHEOPS, Studievereniging BouwkundeCongres Shifting Perspectives

• Stokerkade Cultuurhistorische uitgeverijPublicatie  ‘Publieke werken. Hoeksteen van de Amsterdamse School’

• Claudia Rot Amsterdam University CollegeReiskosten studie aan Parsons School of Design in New York

• Mélanie van der Hoorn, GratwanderungOnderzoeksproject naar korte films als alternatieve vorm van communicatie in architectuur en stedenbouw

• Uitgeverij VantiltHandelseditie van proefschrift ‘De ruimtemakers. Projectontwikkelaars en de toekomst van de Nederlandse binnenstad’

• Uitgeverij BlauwdrukPublicatie ‘Ruimte voor de rivier’

• CO-GENT, RotterdamProject ‘Preservation of Play: a project on the network of public playgrounds’

• Stichting FASTUitgave van het boek ‘BLUE: Architecture of UN Peace Missions’

• Uitgeverij VantiltPublicatie ‘Stedenbouw. Kern en perspectief van een discipline’

• Jan BrouwerEngelse versie van de tentoonstelling ‘Tour d’Europe langs ideaalsteden in de late Middeleeuwen’

• Architectura & NaturaPublicatie promotie-onderzoek ‘Hidden landscapes. The Metropolitan Garden and the Genius Loci’

• Daniel Bieckmann, Amsterdam University CollegeReiskosten ivm met studie aan de Parsons School of Design in het kader van de master studie Design and Urban Ecology

• Stichting IISG, AmsterdamDocumentair filmproject ‘Bouwen te midden van eenzaamheid’

• Floor Milikowski, AmsterdamOnderzoeksjournalistiek boek met als werktitel ‘Van wie is de stad?’

• Uitgeverij BlauwdrukThemadossier Veenweidelandschap van het tijdschrift de Blauwe Kamer

• Marjan van Herpen, AmsterdamConstants stadsloket fase 1: Denktank

• Stichting OASENummer ‘Narrating Urban Landscapes’ van het blad OASE

• Uitgeverij De Bezig BijOnderzoek tbv publicatie over L.S.P. Scheffer, hoofd stadsontwikkeling 1928-52

• Sandra van Assen Stedenbouwi.s.m. Annelies Hartman Cultuurhistorie: Project ‘Friese badcultuur. TOEN. HIER. NU’, onderdeel TOEN

• Stichting ArcamOntwikkeling en realisatie Stads- en Watermaquette

• Gemeentemuseum Den HaagReconstructie Maison d’Artiste op basis van oorspronkelijke foto’s van Doesburg en Van Eesteren

Toegezegde subsidies 2016

• Urban LanguageOnderzoek ‘How can we steer Chongming Eco-Island into a more resilient direction in the face of increasing urban pressure and climate change?’

• Stichting BeeldlijnOnderzoek naar krimp in Noord-Nederland resulterend in 4-delige serie voor tv.

• Universiteit van AmsterdamMasterstudio met thema ‘The iCity’.

• Trancity, HaarlemPulicatie ‘De stofwisseling van een gezonde stad – ontwerpend onderzoek in de praktijk’.

• MORE ArchitectureProject ‘Progress & Prosperity’, onderzoek naar het succesvolle Chinese stedelijke model.

• Future CitiesPresentatie van multimediaproject tijdens Habitat III, VN-conferentie over huisvesting en duurzame stedelijke ontwikkeling.

• NO.ORDPEIL landschap.erfgoedProject ‘Dijkenlandschap Fryslân. Karakteristieke kenmerken van Friese dijken en de klimaatbestendige kansen’

• DELVA Landscape ArchitectsEngelse vertaling publicatie ‘Buiksloterham Circulair – ontwerpen aan de postindustriële stad’

• Uitgeverij Gegarandeerd OnregelmatigWandelgids: ‘De mooiste vinexwandelingen van Nederland’

• nai010 uitgevers, RotterdamPubliekseditie proefschrift Stef Jacobs: ‘Mart Stam. Dichter van staal en glas’