Subsidies

steun voor onderzoek, studiereizen en publicaties

De EFL Stichting ziet graag subsidieaanvragen waarin lessen uit het verleden worden gekoppeld aan actuele vraagstukken. Zij is vooral op zoek naar aanvragen op het raakvlak van onderzoek, ontwerp, politiek en beleid waarin het gedachtegoed van Van Eesteren en Van Lohuizen een eigentijdse betekenis krijgt. Bijdragen van de EFL-Stichting dienen een directe inhoudelijke relevantie te hebben. Wij nodigen partijen, die zich herkennen in onze doelen, van harte uit om een aanvraag in te dienen.

Een vraag stellen kan door onderstaand contactformulier in te vullen.

Wilt u direct een subsidieaanvraag doen? Download dan hier het subsidieaanvraagformulier en stuur dit volledig ingevuld op naar info@efl-stichting.nl
Het formulier zal worden beoordeeld door de EFL bestuursleden. Lees voordat u het formulier invult de subsidievoorwaarden aandachtig door.

Toegezegde subsidies 2018

• Malte Wolf, TU Delft Reiskosten ivm onderzoek in kader van Master Graduation project in the BOLD Cities research group

• Studio Jeroen Lok, Amsterdam (Foto)boekpublicatie over het werk van architect Ben Ingwersen

• Delta Urbanism Research Group, TU Delft Project ‘Fluid Landscapes – The Port and the Fall of Icarus’ voor La Biennale di Venezia 2018

• MORE Architecture + Tertium Publicatie ‘The Amsterdam Agenda’

• Polis Platform for Urbanism and Landscape Architecture, TU Delft Urbanism and Landscape Week 2018: Floworld

• Jan Michael Engels, TU Twente Reiskosten ivm onderzoek naar public bike sharing systems in São Paulo, Brazilië

• Dr.ir. N. de Vreeze, Amsterdam Publicatie ‘De ziel van Duitse steden. Het drama van verwoesting en wederopbouw’

• De Urbanisten B.V. & Stichting De Voedseltuin Spons-pilot project en onderzoek ‘De Sponstuin’

• Coöperatie TAAK, Amsterdam Social Capital – world building lab

• Uitgeverij Bas Lubberhuizen, Amsterdam Publicatie Amsterdam Fietsstad

• Uitgeverij Vantilt, Nijmegen Handelseditie van proefschrift met als titel ‘Want de grond behoort ons allen toe’ over stedenbouwkundige Lotte Stam-Beese

• Jorn Konijn, Amsterdam Deel van de kosten voor documentaire over Max Risselada met titel ‘Max Risselada – Life and work through 12 buildings’

• Afd. GPIO, Universiteit van Amsterdam Internationale expositie over zelfbouw, als spin-off van een internationaal onderzoeksproject

• Stichting Hart voor Prins Alexander, Rotterdam Lezingen- en debatserie ‘Een gedeelde identiteit voor de naoorlogse wijken van de Prins Alexanderpolder’

• Lodewijk Luken, TU Delft Reiskosten Ilha Paquetá, Brazilië, afstudeerproject binnen de leerstoel ‘Architectural Engineering’

• Crimson architectural historians, Rotterdam Ontwikkelen en produceren op een Nolli-map gebaseerd vloerkleed voor Architectuur Biennale in Venetië 2018

• Daniel Keith Guerrini, Universiteit Utrecht Reiskosten ivm veldonderzoek in Khartoum in kader masterstudie

• Sverre van Klaveren, Wageningen University Reiskosten ivm afstudeeronderzoek naar waterveiligheid bij CSIR Zuid-Afrika

• Jurre van Kuijk, TU Eindhoven Reiskosten ivm afstudeeronderzoek in Beijing, kader van project IMAGINE

• Kübra Mercan, TU Eindhoven Reiskosten ivm afstudeeronderzoek in Philadelphia, kader van project IMAGINE

• Carolien Burgers, TU Eindhoven Reiskosten ivm afstudeeronderzoek in Philadelphia, kader van project IMAGINE

• Uitgeverij Blauwdruk, Wageningen Themanummer tijdschrift De Blauwe Kamer over de toekomst van het platteland

• nai010 uitgevers, Rotterdam Publiekspublicatie van het promotie-onderzoek ‘Spaces of Culture’

• Uitgeverij THOTH, Bussum Stedenatlas Jacob van Deventer – 226 Stadsplattegronden uit 1545-1575

• nai010 uitgevers, Rotterdam Boek/project ‘Urban Africa. A Handbook for new planned cities’

• nai010 uitgevers, Rotterdam Boekpublicatie ‘Too Big. Rebuild by Design’s Transformative Response to Climate Change’

Toegezegde subsidies 2017

• Iruma Rodríguez Hernández, Ac. van Bouwkunst, Amsterdam Reiskosten naar Havana Cuba, in kader van Masteronderzoek Stedenbouw

• Jurjen Zeinstra, TU Delft Publicatie over onderzoek naar de relatie ts. Van Eesteren, tuinstad Hellerau en het Festspielhaus aldaar

• Mona zum Felde, TU Delft Reiskosten naar Tanzania ivm masteronderzoek naar klimaatverandering en wateroverlast in Dar El Salaam

• Maarten Hajer, Universiteit Utrecht Cahier over post-fossil City Contest

• Matias Piazza, TU Delft Reiskosten naar Brazilië ivm onderzoek naar impact van de Belo Monte Hydroelectric power plant

• Carolina Eboli, TU Delft Reiskosten Masteronderzoek Project under Smart Cities and Urban Metabolism Research Group

• Yuting Bu, Universiteit Wageningen Reiskosten naar Shanghai, masteronderzoek naar de rooftop farming

• Stichting Nomadisch Paviljoen Manifestatie Nieuwe Haagse School na 100 jaar

• Marcel van Engelen, Amsterdam Publicatie met als werktitel ‘De transformatie van Amsterdam’

• UvA Centre for Urban Studies Masterstudio Urban Planning 2018

• De Familie Film & TV Debat en vertoning van documentaire ‘De Akbarstraat – 15 jaar later’

• Serah-Ingrid Calitz, TU Delft Reiskosten afstudeerproject binnen de Design as Politics Chair

• Shivam Srivastava, TU Delft Reiskosten Durban ivm onderzoek in kader project COCREATE MYCITY DURBAN, SOUTH AFRICA

• Clarissa Peny, SUS-Ateliers Reiskosten ivm onderzoek naar circulair bouwen in de Caribbean

• Maike van Stiphout, DS Landschapsarchitecten Onderzoek en ontwikkeling van ‘The first guide to biodiversity in urban design and development’

• Stichting TS | De Theaterstraat Onderzoek naar hoe de betrokkenheid van bewoners gestimuleerd kan worden bij stedenbouwkundige herinrichting omgeving

• Erwin Jansen, CEDLA Reiskosten Lima, Peru, ivm onderzoek naar functioneren van de ongeplande informele stad in kader van Masterstudie

• Kees Doevendans en Anne Schram Onderzoek naar IGU-congres in 1938

• CHEOPS, Studievereniging Bouwkunde Congres Shifting Perspectives

• Stokerkade Cultuurhistorische uitgeverij Publicatie  ‘Publieke werken. Hoeksteen van de Amsterdamse School’

• Claudia Rot Amsterdam University College Reiskosten studie aan Parsons School of Design in New York

• Mélanie van der Hoorn, Gratwanderung Onderzoeksproject naar korte films als alternatieve vorm van communicatie in architectuur en stedenbouw

• Uitgeverij Vantilt Handelseditie van proefschrift ‘De ruimtemakers. Projectontwikkelaars en de toekomst van de Nederlandse binnenstad’

• Uitgeverij Blauwdruk Publicatie ‘Ruimte voor de rivier’

• CO-GENT, Rotterdam Project ‘Preservation of Play: a project on the network of public playgrounds’

• Stichting FAST Uitgave van het boek ‘BLUE: Architecture of UN Peace Missions’

• Uitgeverij Vantilt Publicatie ‘Stedenbouw. Kern en perspectief van een discipline’

• Jan Brouwer Engelse versie van de tentoonstelling ‘Tour d’Europe langs ideaalsteden in de late Middeleeuwen’

• Architectura & Natura Publicatie promotie-onderzoek ‘Hidden landscapes. The Metropolitan Garden and the Genius Loci’

• Daniel Bieckmann, Amsterdam University College Reiskosten ivm met studie aan de Parsons School of Design in het kader van de master studie Design and Urban Ecology

• Stichting IISG, Amsterdam Documentair filmproject ‘Bouwen te midden van eenzaamheid’

• Floor Milikowski, Amsterdam Onderzoeksjournalistiek boek met als werktitel ‘Van wie is de stad?’

• Uitgeverij Blauwdruk Themadossier Veenweidelandschap van het tijdschrift de Blauwe Kamer

• Marjan van Herpen, Amsterdam Constants stadsloket fase 1: Denktank

• Stichting OASE Nummer ‘Narrating Urban Landscapes’ van het blad OASE

• Uitgeverij De Bezig Bij Onderzoek tbv publicatie over L.S.P. Scheffer, hoofd stadsontwikkeling 1928-52

• Sandra van Assen Stedenbouw i.s.m. Annelies Hartman Cultuurhistorie: Project ‘Friese badcultuur. TOEN. HIER. NU’, onderdeel TOEN

• Stichting Arcam Ontwikkeling en realisatie Stads- en Watermaquette

• Gemeentemuseum Den Haag Reconstructie Maison d’Artiste op basis van oorspronkelijke foto’s van Doesburg en Van Eesteren

Toegezegde subsidies 2016

• Urban Language Onderzoek ‘How can we steer Chongming Eco-Island into a more resilient direction in the face of increasing urban pressure and climate change?’

• Stichting Beeldlijn Onderzoek naar krimp in Noord-Nederland resulterend in 4-delige serie voor tv.

• Universiteit van Amsterdam Masterstudio met thema ‘The iCity’.

• Trancity, Haarlem Pulicatie ‘De stofwisseling van een gezonde stad – ontwerpend onderzoek in de praktijk’.

• MORE Architecture Project ‘Progress & Prosperity’, onderzoek naar het succesvolle Chinese stedelijke model.

• Future Cities Presentatie van multimediaproject tijdens Habitat III, VN-conferentie over huisvesting en duurzame stedelijke ontwikkeling.

• NO.ORDPEIL landschap.erfgoed Project ‘Dijkenlandschap Fryslân. Karakteristieke kenmerken van Friese dijken en de klimaatbestendige kansen’

• DELVA Landscape Architects Engelse vertaling publicatie ‘Buiksloterham Circulair – ontwerpen aan de postindustriële stad’

• Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig Wandelgids: ‘De mooiste vinexwandelingen van Nederland’

• nai010 uitgevers, Rotterdam Publiekseditie proefschrift Stef Jacobs: ‘Mart Stam. Dichter van staal en glas’